6:08 § Avustaja yhtiökokouksessa (AOYL 6:8 §)

Yhtiökokouksen toimivalta, oikeus saada asia yhtiökokoukseen, päätettävät asiat, osakkaan äänimäärä, esteellisyys, kokouspaikka, kokouskutsu ja kokousasiakirjat, puheenjohtaja ja pöytäkirja, osakkaan kyselyoikeus, päätös kunnossapidosta, muutostyöstä, yhtiöjärjestyksen muuttamisesta ja yhtiön rakennejärjestelyistä, yhtiöjärjestyksen kohtuullistaminen
RauMari

6:08 § Avustaja yhtiökokouksessa (AOYL 6:8 §)

ViestiKirjoittaja RauMari » 12 Tammi 2013, 12:43

Yksi osakkeenomistaja oli tuonut miesystävänsä yhtiökokoukseemme. Kysymykseen missä roolissa hän oli paikalla oli vastaus, että asukkaana. Siinä samassa yksi toinen osakkeenomistaja korjasi, että avustajana.

Koska yhtiökokouksessa saa olla avustaja, niin kysyn, että missä asioissa avustaja yleensä avustaa osakkeenomistajaa ja milloin avustaja aikuisten oikeasti on tarpeen?

Mielestäni kyseinen avustaja oli kokouksessa paikalla ylimääräisenä henkilönä, ja niin kuin hän alunperin sanoikin, eli asukkaana (asuu osakkeenomistajan kanssa tämän asunnossa, omistamatta itse osakkeita). Ao. osakkeenomistaja ei kokouksessa tarvinnut avustajaa missään asioissa; hän on nuori, terve ja täysin toimivaltainen. Asialistalla ei ollut sellaisia asioita, joihin ao. henkilö olisi voinut tarvita ulkopuolisen avustusta tai asiantuntemusta, kuten ei myöskään sellaisia asioita, jolloin asukkaat voidaan kutsua yhtiökokoukseen.

OM
Ylläpitäjä

Re: 6:08 § Avustaja yhtiökokouksessa (AOYL 6:8 §)

ViestiKirjoittaja OM » 26 Maalis 2013, 11:18

Lain mukaan osakkaalla saa olla yhtiökokouksessa avustaja (AOYL 6:8 §). Osakas itse harkitsee, tarvitseeko hän avustajaa kokouksessa mahdollisesti esiin nousevien asioiden ja kysymysten varalta. Oikeus käyttää avustajaa ei perustu ensi sijassa siihen, että osakkaalla olisi jokin yhtiökokousosallistumista haittaava vamma tai puute. Sen sijaan oikeus käyttää avustajaa perustuu siihen, että osakas voi tehokkaasti käyttää osakkeeseen perustuvaa puhe- ja äänioikeutta kaikissa yhtiökokouksessa esiin tulevissa asioissa. Lain lähtökohtana on, että osakkaan ei tarvitse itse tietää kokouksessa päätettävistä asioista, vaan että hän voi ottaa mukaansa avustajan neuvomaan tarvittaessa tai henkiseksi tueksi. Osakkaan on siten itse voitava päättää, milloin hän tarvitsee avustajaa ja kenet hän valitsee.

Osakas valitsee itse avustajansa ja avustaja vastaa vain osakkaalle siitä, että hän on osakkaan luottamuksen arvoinen. Muut osakkaat eivät voi rajoittaa osakkaan oikeutta itse päättää, milloin hän tarvitsee avustajaa ja kenet hän kelpuuttaa avustajakseen. Osakkaan mahdollisuutta käyttää osakkeisiinsa perustuvia oikeuksia rajoittaisi olennaisesti se, että muut osakkaat voisivat rajoittaa avustajan käyttöä ja sitä, kenet osakas voi pyytää avustajakseen.

Laki tulkitaan niin, että avustaja voi käyttää osakkaan puolesta tämän puhe- ja äänioikeutta avustetun osakkaan sallimissa rajoissa. Sekä osakas itse, että avustaja voivat käyttää puheenvuoroja (Kuhanen - Kanerva - Furuhjelm - Kinnunen, Asunto-osakeyhtiölaki 2010, s. 352). Toisaalta yhtiökokouksen puheenjohtaja voi rajoittaa puheen käyttöä, jos osakas tai avustaja toistaa ennen sanomaansa asiaa tai puhuu yhtiökokouksessa muista kuin käsiteltävänä olevaan asiaan liittyvistä seikoista (esim. Kyläkallio - Iirola - Kyläkallio, Osakeyhtiö I, 2012, s. 447). Kokouksen puheenjohtaja voi siten rajoittaa mahdollisia asiattoimia tai toiston vuoksi tarpeettomia puheenvuoroja.

Palaa sivulle “6 luku Yhtiökokous”