märkätilojen kunnossapitovastuu ja yhdenvertaisuusperiaate

Voit antaa palautetta tästä palvelusta. Palautetta voi lähettää myös sähköpostiosoitteella asunto-osakeyhtio.om (at) om.fi. Jos haluat vastauksen palautteeseesi, jätäthän yhteystietosi.

Tällä hetkellä ei valitettavasti voida ottaa vastaan uusia kysymyksiä.
trokovic

märkätilojen kunnossapitovastuu ja yhdenvertaisuusperiaate

ViestiKirjoittaja trokovic » 09 Maalis 2015, 13:51

Taloyhtiössä muutettiin asunto-osakeyhtiölakia vuonna 2004, niin että märkätilojen rakenteiden kunnossapitovastuu kuuluu asunto osakkaille. Perusteluna oli että talo yhtiölle tulee ylimääräisiä kustannuksia johtuen osakkaiden puutteellisesti tehdyistä kylpyhuoneremonteista ilman valvontaa. Lisäksi perusteluna oli että monet ovat vuosien aikana jo omalla rahalla ja työllä näitä korjanneet ja on väärin jos he joutuvat maksamaan korjauksia niille, joiden asunnoissa nämä asiat ovat huonossa kunnossa.
Kyseessä on 1912 rakennettu taloyhtiö, jossa on olemassa selviä kunnossapitotarpeita. Olimme vastaan yhtiöjärjestyksen märkätiloihin kuuluvan vastuun muuttamista koska osallistuimme vuosien varrelta muiden kylpyhuoneiden vaurioiden korjauksiin ja koska meidän kylpyhuoneen rakenteet olivat alkuperäiset, melkein 100 v. vanhat ja hyvin mahdollisesti jo haurastuneet (jos käsitin oikein näin vanhoissa kylpyhuoneiden rakenteissa ei edes ole kosteuseristystä). Lisäksi jotkut muutkin osakkaat olivat vastaan järjestyksen muutosta.

Vuonna 2009 taloyhtiön hallitus teki kosteusmittaukset talon kylpyhuoneissa ja kartoitukset tulevaa putkiremonttia varten. Koska korkeat kosteusmittaukset todettiin vain minun ja vielä neljässä muussa kylpyhuoneessa äänestettiin pinnoitusputkiremonttia eikä perinteistä.
Vuonna 2011 talossa tehtiin putkiremontti pinottamalla. Ainoastaan minun omistamassa asunnossa pesualtaan metalliputki joka on mennyt suoraan lattiaan vaihdettiin muoviputkeksi. Lisaksi, muoviputken vedettiin pintavedolla suihkun lattiakaivoon asti. Asian perusteltiin että putki ei sovi pinnoitukseen (olemme silti maksaneet täyden hinnan remontista). Putkiremontin yhteydessä talossa on korjattu perinteiseen tapaan muita vesiputkia jotka eivät kestäneet pinnoitusta.
Putkiremontin yhteydessä taloyhtiössä tapahtui vesivahinko. Vesivahingon laajuudesta asunnossamme ja korjauksista saimme raportit vasta maaliskuussa 2014 kun ympäristökeskuksen kautta otin yhteyttä isännöitsijään. Raportista käy ilmi että vesivahinko lähti liikkeelle asunnosta B8 joka on meidän kylpyhuoneen seinänaapuri. Raportin mukaan seinänaapurin kylpyhuoneen sisärakenteiden puulaudoissa oli merkkejä vanhemmista vaurioista. Raportissa ehdotetaan seinänaapurin ja meidän kylpyhuoneen purkua ja vaurioituneiden puurakenteiden poistamista. Asialle luvattiin palatta myöhemmin. Mitään kuitenkin ei ole tehty. Meidän pesuhuoneen kosteutta ei edes ole mitattu.
Vuosien mittaan olen välittänyt asiasta hallitukselle ja isännöitsijälle. En ikinä saanut rakentavaa vastausta eikä asiasta päästy keskustelemaan. He vain vetoavat siihen että märkätilojen rakenteiden kunnossapitovastuu kuuluu asunto osakkaille.
Minun mielestä yhtiö ei moneen otteeseen toiminut yhdenvertaisuusperiaate-lain mukaisesti:

A. todetut kosteusvauriot todennäköisesti ovat olleet olemassa jo pitkään ennen vastuun pykälän muutosta ja yhtiö on pitänyt tehdä vaurioiden kartoitukset ja korjaukset ennen kosteustilojen yläpidon vastuun pykälän muutosta;
B. putkipinnoituksen yhteydessä ainoastaan minun kylpyhuoneen remontti ei ollut suunnitelmaan mukainen; lisäksi ratkaisu on ruma ja paljon halvempi kuin kaikissa muissa taloyhtiön asunnoissa ja se alentaa minun asunnon arvoa.
C. putkiremontin yhteydessä tapahtuvan vesivahingon kartoitus ja saneeraus meidän kylpyhuoneessa jäi toteuttamatta.

Ystävälisin terveisin,
NT

Palaa sivulle “Palaute ja tuki”