7:01 § Hallituksen ja isännöitsijän velvollisuus periä yhtiön saatavaa, yhtiön hallinnon tarkastus, osakkaan tiedonsaantioikeus ja oikeus vaatia vahingonkorvausta, erityinen tarkastus (AOYL 1:10§,6:25§,7:17§,9:13§,24:1§ ja 24:9§ ja TTL 11§ ja 51§

Hallituksen tehtävät ja päätöksenteko, esteellisyys, pöytäkirja, osakkaan tiedonsaantioikeus, puheenjohtaja ja jäsenet, isännöitsijän valinta ja tehtävät yhtiön edustajat
Saarelainen

7:01 § Hallituksen ja isännöitsijän velvollisuus periä yhtiön saatavaa, yhtiön hallinnon tarkastus, osakkaan tiedonsaantioikeus ja oikeus vaatia vahingonkorvausta, erityinen tarkastus (AOYL 1:10§,6:25§,7:17§,9:13§,24:1§ ja 24:9§ ja TTL 11§ ja 51§

ViestiKirjoittaja Saarelainen » 29 Loka 2012, 11:57

Taloyhtiö nosti kanteen kahta hallituksen jäsentä vastaan. Käräjäoikeus ja sitten hovioikeus totesi ko. henkilöiden olleen toimivallattommia päättämään ja kuluttamaan taloyhtiön rahaa. Heidät tuomittiin yhteisvastuisesti maksamaan oikeudenkäyntikulut ja vahinginkorvaus (n. 8800 €). Hovioikeuden tuomio on vuodelta 2010.
Kun vuonna 2011 valittus hallitus keväällä 2012 tarkasteli yhtiön tilejä, niin emme löytäneet kirjanpidosta emmekä pankkitileiltä merkkejä siitä, että taloyhtiö olisi saanut vahingonkorvauksia.
Lopulta syyskuun lopussa 2012 isännöitsijä lähetti (kun hänelle olin ilmoittanut, että hän on vastuussa ja hänen tehtävänsä on ajaa taloyhtiön etua) tuomituille kirjeen, jossa ilmoitettiin tilinumero, jolle maksu (korvaus ja korot) tulee toimittaa. Tuomiossa korkojen maksu on määritelty vuodesta 2007, jolloin väärinkäyttö tapahtui.

Useista pyynnöistä huolimatta keväällä 2012, tilintarkastaja 2011 tilejä tarkastaessaan ei selvittänyt hovioikeuden päätöksen mukaisten korvausten maksun saamista vuonna 2011. Asiasta ei ollut mitään merkintää edellisen vuoden 2010 tilintarkastuskertomuksessa tai kirjanpidossa.

Lokakuussa 2012 uuteen hallitukseen valittiin toinen vuonna 2010 tuomituista.

Onko edelliset hallitukset ja isännöitsijät toimineet lain mukaisesti?

Mikä vastuu tilintarkastajalla on tuomioiden vahingonkorvausten tarkastamisen suhteen? Onko hän toiminut lain mukaisesti

Tuomittu valittiin hallitukseen, ja on ilmeisesti nyt hallituksen puheenjohtaja. Hän ei ole maksanut vahingonkorvauksia ja kertoi yhtiökokouksen päättyessä, että on jotain kautta muka maksanut, mikä ei saata näkyä kirjanpidossa. Kertoi, ettei hän ole aikeissa ainakaan maksaa korkoa vuodesta 2007 lähtien.

Miten mahtaa taloyhtiön etujen ajaminen onnistua tässä asiassa, kun puheenjohtaja on esteellinen?

Onko osakkailla mitään oikeutta tietää kuinka asia etenee?

Itse olin 9 kk hallituksessa, jonka aikana kirje lähetettiin. Nyt olen riviosakas, jolle on jo ilmoitettu, ettei isännöitsijä saa antaa minulle mitään taoyhtiön tietoja.

Palaa sivulle “7 luku Yhtiön hallitus, isännöitsijä ja edustaminen”